Passa al contingut principal

Incòlume. Natures mortes del Segle d'Or

Entre el 9 d'octubre de 2015 i el 28 de febrer de 2016 es desenvoluparà una exposició amb aquest títol al Museu Nacional d'Art de Catalunya, de la qual he estat el comissari. Una mostra amb dinou pintures que s'han deixat en dipòsit al museu, a càrrec d'un col·leccionista particular anònim. La meva tasca en el catàleg ha estat triple. D'una banda, fer una introducció per contextualitzar la importància d'aquest fons, al mateix temps que he aprofitat per atribuir una sèrie de natures mortes que hi havia al magatzem de reserva del museu (la majoria inèdites). Per altra banda, fer fitxes catalogràfiques de deu conjunts (onze obres): Mestre de Stirling-Maxwell, quatre Juan van der Hamen, Antonio Ponce, Agustín Logón, Cercle de Francisco de Zurbarán, i tres Pedro de Camprobín (el plat de figues i un parell de gerros de flors). Finalment, també he escrit la biografia de cinc artistes.
Pedro de Camprobín, Plat de figues (cap a 1656)


Vegeu també:
- J.Y., "Interioritats sobre l'exposició de natures mortes del Segle d'Or", Blog del Museu Nacional d'Art de Catalunya (3 de desembre de 2015).

Vegeu ressenyes:
- Francesc Miralpeix, "Breus reflexions sobre l'exposició Incòlume" a Fòrum de les Arts i del Patrimoni (4 de novembre de 2015).
- Ramon Ribera, "Catálogo de la exposición del MNAC: Incòlume", a Infoenpunto (27 d'octubre de 2015).
- Lito Caramés, "Froitos, flores, libros: naturezas mortas ben vivas" a PrazaCatalyunya.prazapublica.com (28 de novembre de 2015).
- Aleix Mataró, "Cistelles omnipresents", a Aleix Art (27 de gener de 2016).

Vegeu més fotos i dades:
http://www.museunacional.cat/es/incolume-bodegones-del-siglo-de-oro
https://www.youtube.com/watch?v=wc-dnmzdD7c&feature=youtu.be

Vegeu un recull de premsa:
http://ccaa.elpais.com/ccaa/2015/10/09/catalunya/1444415879_438536.html
http://www.elperiodico.com/es/noticias/ocio-y-cultura/naturalezas-muertas-coleccion-4585109
http://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/907208-injeccio-de-bodegons.html
http://www.europapress.es/catalunya/noticia-exposicion-incolume-bodegones-mnac-20151007133400.html
http://www.vilaweb.cat/noticies/la-natura-morta-emergeix-al-mnac-amb-incolume/
http://www.lavanguardia.com/cultura/20151007/54437946497/mnac-exhibe-bodegones-del-siglo-xvii-depositados-por-un-coleccionista-anonimo.html
http://www.ara.cat/suplements/diumenge/Revisio-dun-art-menor_0_1451254874.html


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Cinc mules de llaurar, un mapamundi i un diamant fi. Inventari de la casa de Mateu Pocurull al Palau d’Anglesola (1609)

El passat 16 de juny va sortir a la llum el número 37 de la revista "Quaderns de El Pregoner d'Urgell", editat per l'Associació d'Amics de la Plana d'Urgell, radicada a la vila de Bellpuig. Enguany realitzo l' estudi sobre un dels personatges més poderosos de la plana urgellenca al voltant de l'any 1600, en Mateu Pocurull del Palau d'Anglesola. Els Pocurull foren una destacada nissaga de mercaders i propietaris rurals de l'època moderna a Ponent, els quals eren castlans de la Novella i senyors de Fonollores i la Corbella. El seu inventari post-mortem,  realitzat el 1609, ens mostra una extensa llista de terrenys rústics i béns immobles (d'on sobresurt un conjunt de cinc edificis del nucli antic palauanglesolí). Mateu Pocurull també exercia de prestador, per això té una important nòmina de préstecs amb diferents tipologies d'endeutats: des de corporacions veïnals, fins a comunitats eclesiàstiques, passant per la petita noblesa. A l'

Mònica, any 1676. Un escàndol sexual al Palau d'Anglesola

Avui, 10 d'octubre, s'ha presentat al teatre "l'Amistat" de Mollerussa el número 14 de la revista "Mascançà. Revista d'Estudis del Pla d'Urgell". Enguany publico una crònica de la violència exercida sobre una dona per una comunitat local en el segle XVII. A partir d'un procés judicial, una sèrie de sòrdids testimonis són interrogats i, amb un llenguatge col·loquial d'aquella època, tenim coneixement de l'establiment d'una prostituta anomenada Mònica al Palau d'Anglesola. De forma col·lateral ens assabentem de quina és la moral social i quines són les forces vives del poble, així com les conseqüències que van tenir els seus actes: l'expropiació i el desterrament. 

Eveli Bulbena i la seva col·lecció d'art: orígens, Guerra Civil i actualitat

Etiqueta enganxada sota una Mare de Déu al Museu Marès de Barcelona Aquest mes d'abril ha sortit la publicació " Col·leccionistes que han fet museus 2022 ", on es recullen els fruits corresponents a la tercera edició de la jornada organitzada pel Museu Nacional d'Art de Catalunya, i celebrada el passat 25 d'abril de 2022. En aquesta ocasió, i en col·laboració amb l'amic Santos Mateos, hem fet un estudi sobre el periple que va tenir la col·lecció d'art d'Eveli Bulbena (Barcelona, 1889-1960). Bulbena va abraçar una trajectòria professional variada, fent de pintor, dissenyador, músic, escriptor i crític d'art. De tarannà conservador i profundament religiós, va encarnar la intel·lectualitat del pessebrisme a la primera meitat del segle XX. Posseïa una col·lecció heretada de figures de pessebre, majoritàriament de l'escultor Ramon Amadeu, del qual va realitzar la primera monografia. Al text destaca la documentada confiscació d'aquest conjunt a